Jan van Genten

24 maart 2019 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Donderdag 21 maart. Het einde van onze wel heel bijzondere reis komt in zicht. We hebben nog een paar dagen en die gaan we nog goed gebruiken. De dag nadat we arriveerden in de Bay of Islands gaan we naar Waitangi Treaty Grounds. Daar is in 1840 een vredesovereenkomst getekend door de oorspronkelijke Maori en Engeland. We krijgen daar meer te horen en te zien over de Maori. Er is een erg interessant museum en we krijgen uitleg van een Maori. Hij sprak erg monotoon en niet erg duidelijk, dus er is qua informatie van hem wel het een en ander de mist in gegaan. Op de middag zijn we nog getuige van een folkloristische presentatie/dans. En gaan we na afloop ook nog met die groep op de foto. In de namiddag is het een beetje regenachtig, maar we klagen niet, want we hebben al die tijd al zo'n prachtig weer gehad.  ‘s Avonds eten we in een restaurantje op het water. Later op de avond komt Freek ons weer vergezellen, we hebben een groot appartement en een bed over, dus hij blijft gezellig slapen. De volgende morgen rijden we via een mooie route achter Freek aan naar Kerikeri, daar staat het oudste stenen huis van NZ, we drinken cappuccino en thee met iets lekkers. Daarna rijden we door naar de St. Pauls Rock in Whangaroa en beklimmen een rots die boven het plaatsje uit torent. Het laatste stuk moet met kettingen die aan de rotsen vast geketend zitten. Ik vind het heel spannend, vooral het weer naar beneden  gaan. Als we boven op de rots zijn is het uitzicht werkelijk verbluffend, we kijken 360 graden rondom en kilometers ver weg over het landschap. Deze klim hebben Lieke en Freek destijds ook gemaakt. Eenmaal beneden rijden we naar ons volgende adres in Kaitaia. Als we daar aankomen hebben we eigenlijk meteen de neiging om te draaien. Het is er een rommeltje van jewelste. Het wordt gerund door twee oudere mannen, die het niet zo nauw nemen met de hygiëne. Er zit nergens een slot op de deur, zelfs niet op het toilet of de badkamer. Ze zijn wel uiterst vriendelijk, zetten meteen koffie, we mogen de keuken gebruiken en de volgende morgen zorgen ze voor het beste ontbijt dat we tot nu toe gehad hebben bij een B&B. Dat dan weer wel! Met veel vers fruit. We krijgen zelfs een trommeltje vers fruit mee. Wat aardig! We vertrekken met een rond buikje. Freek rijdt voor ons uit en stopt op verschillende mooie uitzichtpunten. Hij rijdt ons naar de Ninety Mile Beach, je rijdt gewoon met de auto het strand op en gaat zo'n 88 km noordelijk er weer vanaf. Je moet wel uitkijken voor vloed, want dan heb je een probleem. Het is volgens mij uniek in de wereld. Wij draaien om en maken onderweg een overtocht met de Ferry naar Rawene. Dan stoppen we bij een heel mooie camping aan een baai, daar hebben Lieke en Freek gekampeerd toen ze voor de eerste keer in NZ waren. Lieke had toen een ingegroeide teennagel waar ze veel last van had. Vlakbij in het hospitaaltje, daar hebben ze de nagel gedeeltelijk verwijderd. We gaan ook naar dat hospitaaltje toe en kijken daar wat rond. Best wel weer een bijzonder moment. We rijden dan door naar Waipoua Forest en stoppen bij een plek waar de oudste Kauri boom staat. We moeten eerst onze schoenen schoonmaken en daarna ontsmetten voor we er naar toe mogen. De boom is maar liefst 2000 jaar oud en ze zijn bang dat hij besmet zou worden met voor de boom een dodelijk virus. Als we hem zien is het echt een wauw moment, zo enorm imposant. Dan rijden we door, eten in een Indiaas restaurant in Dargaville en gaan door naar Paparoa waar we overnachten bij een Chinees gezin in een prachtig groot huis met gruwelijk veel grond eromheen. En dan is het zondag en gaan we onze laatste dag hier beleven. Freek is iets eerder dan wij vertrokken om nog wat foto’s te maken, maar haalt ons onderweg alweer in. We rijden achter elkaar aan richting Auckland en stoppen onderweg in Muriwai waar we een hele kolonie Jan van Genten kunnen aanschouwen. Het is een prachtig gezicht, al die vogels op de rotsen die af en aan vliegen boven de uitgestrekte zee en hun jongen voeren. We staan er een hele tijd naar te kijken en maken uiteraard foto's. We kiezen een plekje om te lunchen en rijden dan zachtjesaan richting Auckland, waar we een overnachting geboekt hebben voor ons drietjes vlakbij het vliegveld. We ruimen de auto’s leeg, maken ze schoon van binnen, herpakken onze koffers, eten een gezonde salade en gaan zo de laatste nacht in Nieuw Zeeland beleven. Morgen gaat de reis naar huis beginnen. We kijken er naar uit iedereen weer te zien. We hebben een onvergetelijke tijd gehad.
Dank aan iedereen voor de leuke reacties op onze blog, het was heel leuk om die te lezen. Liefs van ons drieën en tot gauw.

1. Marion en Henny:
    24 maart 2019
    Wat een belevenissen geweldig om te lezen. Jammer dat aan de mooie verhalen een einde komt net als aan jullie reis. Wij wensen jullie een hele goede 🙏thuisreis. Veel lies uit Boxmeef😘😘
  2. Marijn Ria.:
    24 maart 2019
    We zijn ook blij dat we jullie weer zien ,wat hebben jullie veel gezien en beleeft.een reis om nooit meer te vergeten.we wensen jullie een goede terugreis groetjes aan Freek en veel liefs van ons.
  3. Marianne en bernard:
    24 maart 2019
    Een reis die de rest van jullie leven meereist 🍀 Duurzame investering van herinneringen aan Lieke als je dat zo mag zeggen.
    Ze zou gezegd kunnen hebben “ hoop dat het jullie gelukkig achterlaat” dat was zo belangrijk voor haar🤗 😍❤️
  4. Anny en Frans:
    24 maart 2019
    Bedankt voor jullie prachtige reisverslagen waardoor we het grote avontuur konden meebeleven! We wensen jullie drieën een voorspoedige terugreis. Tot vlug op Dalkruid.
  5. Theo en Antoinet:
    24 maart 2019
    Binnenkort hopen we jullie verhalen ,die nog niet verteld zijn, live te horen.
    Hele goede reis en tot ziens bij Marijn en Ria. lieve groeten van ons samen.
  6. Mieke:
    24 maart 2019
    Het was heel fijn om jullie verhalen te mogen lezen we wensen jullie een goede reis weer terug naar ons landjelirfs Bert en Mieke
  7. Marianne Van mierlo:
    24 maart 2019
    Zoveel ervaringen, zoveel mensen ontmoet, zoveel plaatsen gezien! Nieuwe herinneringen gecreëerd! Overweldigend!
    Goede terugreis!
  8. Toke en Frans:
    24 maart 2019
    Wat hebben we genoten van jullie mooie indrukwekkende reis verhalen ,,we hopen voor jullie dat je nog lang kunt na genieten , en wensen jullie een heel goede en rustige reis terug ,, we zijn blij om jullie weer te zien , tot dan liefs van ons bijden,,
  9. Nellie:
    24 maart 2019
    Wat een geweldige reis met veel avontuur en zeker met veel emotie!
    Het was prachtig om jullie verhalen te mogen lezen!
    Een hele goede reis terug en hoop jullie zo snel mogelijk weer te zien!
    Een dikke kus van Nellie!
  10. Mieke:
    24 maart 2019
    Wat mooi weer om te lezen. Wat hebben jullie veel mee gemaakt in deze prachtige reis. Wij hopen dat jullie hier nog lang van kunnen na genieten. Leuk dat we mee mochten gaan in jullie avontuur. Groetjes en het beste aan Freek. Goede reis terug en fijn om jullie straks weer te zien.
    Veel liefs Arjan en Mieke
  11. Linda van Eijk:
    31 maart 2019
    Hoi Bert & Francis,
    ik heb vanmorgen in 1x alle verhalen gelezen. Wat een bijzondere reis hebben jullie gemaakt en wat kun jij goed schrijven Francis! Jullie zijn vast nog volop aan het nagenieten!
    Groetjes Linda