Abel Tasman

18 februari 2019 - Hanmer Springs, Nieuw-Zeeland

Op de eerste plaats een diepe buiging voor Bert, hij zoekt elke avond uit waar we de volgende nacht weer verblijven. Hij rijdt ons heel Nieuw Zeeland door aan de (voor ons) verkeerde kant van de weg. En het gaat tot nu toe heel goed. Ook een diepe buiging voor Freek, hij heeft voor we vertrokken ontzettend veel uitgezocht en een overzicht gemaakt van wat we het beste kunnen doen en wat de te volgen route is.

We zijn dus in Takaka ( aan de oostkant van het zuider eiland) We verblijven er uiteindelijk toch 3 nachten. Na de eerste overnachting gaan we naar de Wainui watervallen en we maken een flinke wandeling door het Abel Tasman natuurpark. Door bossen, over heuvels langs stranden, het is onbeschrijfelijk mooi. Gelukkig gaat het stukken beter met mijn enkel, ik kan er weer goed op lopen, alleen ’s avonds is hij wat dikker, maar dat komt ook wel weer goed.
De volgende dag gaan  we naar het uiterste puntje van het zuider eiland, de Golden Bay genaamd. We wandelen van Puponga door een prachtig heuvelachtig gebied naar Wharariki Beach. Grote rotspartijen op het strand en in de zee. Zo bijzonder, zo ontzettend mooi, je ziet het in films en in natuurdocumentaires en wij staan hier gewoon en aanschouwen al dit moois.
In een overstekende rots op het strand in een soort grot, graveren we Lieke’s naam met een hart. Terug bij Mike en Sandy , onze gastheer en -vrouw, raken we aan de praat en vertellen over Lieke. Sandy heeft ook een zoontje verloren 3 maanden oud. Ze vinden het geweldig dat we deze reis maken. Als we vertrekken krijgen we een dikke knuffel en heel veel goeds toegewenst. Heel lief! We rijden van Takaka naar Blenheim, bij iedere bocht in de weg zou je willen stoppen om foto’s te maken en te genieten van de prachtige vergezichten, maar er zijn onnoemelijk veel bochten dus dat doen we maar niet. Alhoewel we toch regelmatig de auto aan de kant zetten.
We stoppen in Marlborough, de grootste wijnstreek van NZ, we gaan daar naar een proeverij en kopen een paar flessen Chardonnay. Na eerst geproefd te hebben natuurlijk. We gaan door naar ons volgende verblijf. Een uiterst vriendelijke dame. Ze komt oorspronkelijk uit Wales en heeft lange tijd doorgebracht in Swansea. Daar heeft Lieke een jaar gewoond en haar master gehaald. Ze vraagt door en we vertellen wat Lieke is overkomen, binnen tien minuten zitten we alle drie met tranen in de ogen. Als we gesetteld zijn, brengt ze ons met haar auto naar het centrum naar een voormalig oud treinstation wat omgebouwd is tot wijnproeverij, heel bijzonder. Je geeft je creditcard af, je krijgt een pasje en kunt dan langs een hele rij van zeg maar kroket-automaten, maar er zitten dan wijnflessen in. Je kiest een bepaalde wijn stopt dat pasje in de automaat en maakt een keuze uit een klein slokje wijn of een wat grotere slok of zelfs een glaasje. Dat wordt bijgehouden en van je creditcard afgeschreven. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Wij pakken uiteraard een paar kleine slokjes, dat begrijp je wel, hè! ;) Daarna lopen we op advies van onze gastvrouw Wendy naar een restaurant en hebben er heerlijk gegeten. Terug in ons verblijf boeken we weer ons volgende adres en vertrekken de volgende morgen naar Hanmer Springs, een hele afstand om te rijden. We arriveren rond half drie in onze Lodge en gaan na wat kleine boodschappen gedaan te hebben naar de Thermal Pool & Spa. Daar zijn Lieke en Freek ook geweest. Het is er geweldig! We genieten van de geneeskrachtige baden. Er wordt door een fotograaf een foto van ons gemaakt op zowat dezelfde plaats als waar destijds ook een foto gemaakt is van Lieke en Freek. Heel speciaal!
Morgen vertrekken we naar Kaikoura en gaan we hopelijk walvissen zien, we zijn benieuwd!

1. Nellie:
    Prachtig!!
  2. Marianne Van mierlo:
    18 februari 2019
    Prachtige reis! Fijn dat jullie zoveel lieve mensen ontmoeten!
  3. Mieke:
    18 februari 2019
    Geweldige reis en wat ontmoeten jullie lieve mensen
  4. Marijn Ria.:
    18 februari 2019
    We hebben weer genoten van jullie verslag .wehopen wel dat jullie nog terug komen.blijf vooral genieten ,jullie hebben het verdiend.liefs Marijn Ria.
  5. Mieke:
    18 februari 2019
    Weer een mooi verslag Francis. Wij genieten met jullie mee. Fijn dat je zulke leuke mensen ontmoet aan de andere kant van de wereld. Goede reis verder, op naar het volgende avontuur. Groetjes Arjan en Mieke.
  6. Anny en Frans:
    18 februari 2019
    Blijf vooral diepe buigingen maken voor Bert en ons voorzien van jullie reisavontuur!
    Ook wij genieten de laatste week van ongekend mooi weer en genieten daarvan met volle teugen. Groetjes, Anny en Frans
  7. Toke en Frans:
    18 februari 2019
    Het is weer een mooi verslag van jullie prachtige reis en overal die aardige mensen ,ga zo door groetjes van ons beiden😘😘Toke en Frans
  8. Toke en Frans:
    18 februari 2019
    HoiFrancis en Bert wat hebben jullie weer een mooi verslag gemaakt van van die prachtige reis , die leuke ontmoetingen met allemaal fijne NZ landers ga zo door samen😘😘groeten van ons beiden T&Fr,,,,
  9. Wijnand en Ted:
    18 februari 2019
    Bedankt voor jullie mooie verhalen. We hopen dat jullie morgen veel walvissen en dolfijnen zien. 🐋🐬
    Niet vergeten : GENIETEN GENIETEN GENIETEN ! 😃😃😃
    Dikke knuffel, Wijnand en Ted 🙋
  10. Theo en Antoinet:
    19 februari 2019
    Hallo samen. Het gaat allemaal goed volgens plan zo te horen. De enkel weer wat beter en dus de mooie natuur weer in. Geen last van de heup en rug, Francis ? Straks weer wennen aan ons vlakke landje! Nu de walvissen spotten. We zijn benieuwd naar de foto`s . Lieve groetjes van ons twee.